70s product design wonder
14:16Original Panasonic Toot-A-Loop advertisement poster |
Eng If you never heard of Panasonic Toot-A-Loop radio, you definitely should. This isn’t a widely known design piece, and I think it’s worth more attention. Panasonic Toot-A-Loop is a bright and experimental design born at the beginning of 70s (was mass produced by Panasonic Japan from 1972). After strong wave of Rock-n-roll in 50s-60s, the 70s brought us Disco music, bright colors, and bell bottom pants. Of course those social changes affected product design too, because design is also a part of social life, it doesn’t exist in a vacuum. And Panasonic design of 70s was brightly reflecting cultural situation. One of the Panasonic magazine advertisements of that time has an ironical slogan: “The crazy color portables. They even play music” |
Рус Если вы никогда не слышали о Panasonic Toot-A-Loop, то вам непременно нужно о нем узнать. Это не особо широко известный объект дизайна, и я считаю, что он достоин большего внимания. Panasonic Toot-A-Loop – яркий и экспериментальный дизайн, созданный в начале 70-х годов (был выпущен компанией Panasonic Japan в 1972 году). После мощной волны рок-н-ролла в 50-60-х годах 70-е принесли нам диско-музыку, яркие цвета и брюки клёш. Конечно, эти социальные изменения также повлияли на предметный дизайн, потому что дизайн также является частью общественной жизни, он не существует в вакууме. И дизайн Panasonic 70-х годов ярко отражал культурную ситуацию. На одном из рекламных разворотов Panasonic того времени есть иронический слоган: «Сумасшедшие цветные портативные устройства. Они даже играют музыку» |
Toot-A-Loop radio was designed as a fashion accessory – you can wear it as a bracelet, carry as a purse, or clamp it to your bag. It was designed to become a part of your style and personality. This battery-powered portable radio was doughnut shaped, opening into an “S” shape to reveal the tuning dial on the inside surface. As we can assume, looking on the first poster, Toot-A-Loop was designed mostly to appeal the younger customers, but also to touch the older people market. Of course Toot-A-Loop wasn’t a pioneer of the portable music devices, but it was a one step further this way and also priceless example of the culture of a time. |
Радиоприемник Toot-A-Loop был разработан как модный аксессуар – вы можете носить его как браслет, кошелек или прицепить к сумке. Он был разработан, чтобы стать частью вашего стиля и индивидуальности. Этот портативный радиоприемник на батарейках имеет форму пончика, и открывается в форме «S», чтобы дать доступ к колесику настройки на внутренней поверхности. Как мы можем предположить, в соответствии с первым плакатом, Toot-A-Loop был разработан в основном для привлечения младшей аудитории, но также частично захватывал рынок пожилых людей. Конечно, Toot-A-Loop не был пионером портативных музыкальных устройств, но это был еще один шаг вперед, а также бесценный пример культуры времени. |
Composition Panasonic Toot-A-Loop radio has bright, vivid and transformable design. Studying its composition, the thing that mostly caught my eye was the shape and position of a radio grid. The key of the dynamic and appealing look of it, is that the outer lines aren’t made as concentric circles, but as a copy outer circle, moved in a certain rhythm. The centers of 3 circles are creating a perfect isosceles triangle and if we’ll stretch the lines from its points, we’ll get the opening line and also top and bottom lines of a grid. The “doughnut hole” also isn’t placed directly in the center of composition and is a part of a triangle bias rhythm. Its position is mostly determined by the inner composition of the electronic elements, but looking on aesthetical aspect, the body composition is just great. P.S. Please, keep in mind that each photo has a perspective. |
Композиция Радиоприемник Panasonic Toot-A-Loop имеет живой, яркий и трансформируемый дизайн. Изучая его композицию, в основном мое внимание привлекла форма и положение решетки радио. Ключом ее динамичного и привлекательного внешнего вида является то, что внешние линии не выполнены как концентричные круги, а как копии внешней окружности, смещенные в определенном ритме. Центры 3-х окружностей создают идеальный равнобедренный треугольник, и, если мы проведем линии из этих центров, то получим линию разъема, а также верхнюю и нижнюю линии сетки. «Отверстие пончика» также смещено, а не расположено непосредственно в центре композиции, и является частью ритма смещения по треугольнику. Его положение в основном определяется внутренним расположением электронных элементов, но, глядя на эстетический аспект, композиция корпуса просто великолепна! P.S. Пожалуйста, примите во внимание, что на каждой фотографии есть перспектива. |
Disassembled Panasonic Toot-A-Loop |
Panasonic Toot-A-Loop compositional analysis scheme by Macosh Design |
Scheme and article author: Anastasiya Alforova
0 коммент.