There's a revolution in the streets with Sony Walkman
15:54
A centrefold from a magazine with Sony Walkman advertisement
I think it’s impossible to invent a better naming for this device than Walkman – it reflects the main concept absolutely clear. Sony Walkman is an icon. Sony co-founder Masaru Ibuka turned to Sony designer Norio Ohga with the idea to design a playback-only stereo version player, optimized for use with headphones. First released in Japan, it was a massive hit: while Sony predicted it would only sell about 5,000 units a month, the Walkman sold upwards of 50,000 in the first two months. But not everything is so simple with this invention. Sony was involved in a serious legal proceeding with the first cassette player inventor – German-Brazilian media designer Andreas Pavel, that introduced his invention Stereobelt in 1972, while Sony made the iconic Walkman in 1979. Pavel approached electronics manufacturers such as ITT, Grundig, Yamaha and Philips with his invention, but the companies felt that no one would ever want to wear headphones in public for listening to music. As we can see now, they were terribly wrong. |
Рус Мне кажется, невозможно придумать для этого устройства названия лучше, чем Walkman – оно абсолютно отражает основную идею. Sony Walkman – это икона дизайна. Соучредитель Sony Масару Ибука обратился к дизайнеру Sony Норио Ога с идеей создать стерео проигрыватель, рассчитанный только на воспроизведение, оптимизированный под использование с наушниками. Изначально он был выпущен в Японии, и стал огромным хитом: Sony рассчитывали продавать около 5 000 Walkman-ов в месяц, а продали более чем 50 000 за первые два. Но не все так просто с этим изобретением. Sony была вовлечена в серьезное судебное разбирательство с изобретателем первого кассетного плеера – немецко-бразильским медиа дизайнером Павлом Андреасом, который представил свое изобретение Stereobelt в 1972 году, в то время как Sony выпустила знаковый Walkman в 1979 году. Павел обращался к производителям электроники, таким как ITT, Grundig, Yamaha и Philips с его изобретением, но компании были уверены, что никто не захочет носить наушники публично для того, чтобы слушать музыку. Как мы можем заметить сейчас, они ужасно ошибались. |
Stereobelt invented by Andreas Pavel in 1972 |
Sony Walkman compositional analysis scheme animation |
In terms of aesthetics, you can say that Sony Walkman is quite a bulky design. Comparing to the modern devices, – maybe, but for the late 70s, this design decision was more than elegant. It was produced in the iconic blue shimmery body, had 2 separate earphone jacks and bright orange “hotline” button on top, which activated a small built-in microphone, partially overriding the sound from the cassette, and allowing one user to talk to the other over the music. The form logic is based both on the Golden Ratio (the overall height/width is 1.618) and division of the elements on 5. The form is clear, simple and understandable. There’s nothing to add or remove. The appearance is not the most important element in this revolutionary device, but it definitely made people to fall in love with Sony Walkman from the first sight. |
Что касается эстетики, сейчас вы можете сказать, что Sony Walkman имеет довольно громоздкий дизайн. По сравнению с современными устройствами – возможно, но в конце 70-х это дизайнерское решение было более чем элегантным. Walkman выпускался в знаковом синем мерцающих корпусе, имел 2 отдельных разъема для наушников и яркую оранжевую кнопку «горячая линия», которая активировала небольшой встроенный микрофон, частично перекрывая звук из кассеты, и позволяя одному пользователю разговаривать с другим поверх музыки. Логика формы основана как на Золотом сечении (общая высота / на ширину = 1,618), так и на делении элементов на 5. Форма ясна, проста и понятна. Ни отнять, ни прибавить. Внешний вид не является самым важным элементом в этом революционном устройстве, но он определенно заставил многих людей влюбиться в Sony Walkman с первого взгляда. |
Sony Walkman compositional analysis scheme |
Sony Walkman advertisement is worth a special attention too. Further are advertisement video, posters and magazines pages. Enjoy the 80s vibe! | Реклама Sony Walkman заслуживает особого внимания. Далее приведены рекламное видео, плакаты, и страницы журналов. Почувствуйте атмосферу 80-х! |
Sony Walkman advertisement |
Sony Walkman advertisement |
Sony Walkman advertisement |
Information sources:
http://content.time.com/time/nation/article/0,8599,1907884,00.html
https://www.theverge.com/2014/7/1/5861062/sony-walkman-at-35
http://www.walkman-archive.com/gadgets/walkman_sony_01_tps-l2_eng_v3.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereobelt
https://en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Pavel
0 коммент.